INGUZ-Quartet – Live Classical Music (November 9)
1. Antonin DVORACK (Nelahozeves, Behemia, 1841 - Praag, 1904),
was een Tsjechische componist.
‘The F-majeur Quartet No.12 Op.96' roept 'Amerikaans'
Gecomponeerd in 1893
'American quartet' dankt zijn naam en succes aan de melange van omstandigheden.
“ Goddank, ik werk hard en ik ben gezond en in een goed humeur", schreef hij aan zijn vriend Jindrich Geisler.
Verbazingwekkend genoeg, maar de volledige schets van het kwartet werd vrijgegeven voor slechts 72 uur, en de hele score was binnen twaalf dagen voltooid. Op de laatste pagina van de schets merkte Dvorack op: 'Godzijdank. Ik ben tevreden. Het ging allemaal zo snel! '.
Componist wilde met dit kwartet 'out of the box' worden en was opzettelijk gekant tegen het traditionele paradigma van de kwartetvorm. "Voor één keer wilde ik iets schrijven dat heel melodieus en rechtlijnig was, en lieve Papa Haydn bleef voor mijn ogen verschijnen, en dat is waarom het allemaal zo eenvoudig bleek te zijn. En het is goed dat dat zo is. " Elke balk van het kwartet is een triomf van de verbluffende melodische visie van Dvorack, zijn pure muzikaliteit en betoverende directheid.
2. Dmitri SJOSTAKOVITSJ (Sint-Petersburg, 1906 – Moskou, 1975),
was een Russisch componist en pianist.
Strijkkwartet nr. 8 in c-mineur,
Gecomponeerd in 1960, Dresden
Sprekende feiten:
Het is het enige werk van waarde dat Sjostakovitsj buiten Rusland heeft gecomponeerd.
Het werd geschreven in 1960, terwijl Sjostakovitsj de voormalige Communistische staat Oost-Duitsland, Dresden, bezocht om het muzieknummer te schrijven voor de Sovjetfilm 'Five Days - Five Nights'.
Sjostakovitsj was diep ontroerd door de scène van de sloopwerkzaamheden in het centrum van Dresden die hij zag.
[Binnenin een score staat 'Ter nagedachtenis aan de slachtoffers van fascisme en oorlog'.]
Die angst en die pijn brachten hem ertoe om meer dan gewoon kwartet te componeren, iets dat hij daarna nooit zou kunnen horen zonder vervolgens in tranen uit te barsten!
Het kostte hem slechts drie dagen om dit kwartet te componeren.
Er word geloofd dat dit kwartet is geschreven als eerbetoon van een componist aan degenen die hij liefhad en aan degenen die hij verloor door tragische omstandigheden, en het bevat musical-extracten van zijn vele composities die uiteindelijk in één kwartet 'De acht' zijn ingesloten.
In feite wordt de toon van de mineur gehandhaafd langs alle 5 delen, maar het werk wordt gemarkeerd als een ‘kwartet in c-mineur’, vanwege de eerste en laatste Largo gecomponeerd in de c-mineur, die traditioneel een tragische sleutel en een sleutel beschouwt van een heldenmoed
3. Joaquin TURINA (Sevilla, 1882 - Madrid, 1949),
was een Spaanse componist
'La oracion del torero' (het gebeldvan de stierenvechter) Op.34 (1925)
Joaquin Turina was vooral een componist die vakkundig erin slaagde om zijn muziek te mixen in een grote Franse stijl en zich te wijden aan zijn thuisbasis en religie. Hij was de componist wiens muziek tijdens zijn leven een roem heeft verworven, succesvol was en onlangs zijn opwekking beleefde en de meest gespeelde en opgenomen muziek werd in professionele muziekstudio's. .
Turina werd geboren in Sevilla. Daar studeerde hij piano en theorie. Op 14-jarige leeftijd maakte hij zijn eerste debuut in zijn geboortestad. Zijn succes leidde hem naar Madrid. Na het studeren van piano in de Concervatory van Madrid. Turina ging naar Parijs, waar hij bijna 10 jaar met Vincent d'Indy werkte, nam ook pianolessen bij Moritz Moszkowski. Bij het componeren werd hij aangemoedigd door Maurice Ravel en Claude Debussy, wiens invloeden de muziek van Turina markeren.
'La oracion del torero' is prachtige muziek van opmerkelijke schoonheid en splandour. Het is 8 minuten van een toreadorgevecht in de arena van de stier. Dit is 8 minuten van de gespannen ademhaling, zelfbeheersing, een uitbarsting van het temperament en tot slot een opluchting! Dit werk vertegenwoordigt de helderste invloed van Debussy, de muziektaal van gratie en tederheid.